Firmy podobne do Bazylika św. Floriana w Krakowie
Bazylika św. Floriana w Krakowie Informacje o firmie
Ogólne informacje
Obecny barokowy kościół położony przy Placu Matejki należał w pierwotnym kształcie do jednej z najstarszych świątyń romańskich Krakowa. Zlokalizowany został w centrum najbardziej wysuniętej na północ osady handlowej przedlokacyjnego Krakowa, przy szlaku handlowym biegnącym z północy na południe. Fundacja kościoła w 1184 roku przez księcia Kazimierza II Sprawiedliwego i biskupa krakowskiego Gedko związana była ze sprowadzeniem z Włoch do katedry na Wawelu relikwii św. Floriana - wczesnochrześcijańskiego męczennika z IV w., uznawanego w średniowieczu za symbol niezłomnego Rycerza Chrystusowego oraz patrona chroniącego od pożarów. Temu ważnemu wydarzeniu religijnemu przyświecał zamiar uczynienia świętego patronem Krakowa i Polski. Legenda natomiast fakt wzniesienia kościoła tłumaczy cudownym zdarzeniem zatrzymania się w tym miejscu wozu z relikwiami, ciągnionego przez woły, które nie chciały ruszyć dalej. Wzniesiony kościół konsekrowany został w 1226 roku przez Wincentego Kadłubka, biskupa krakowskiego i znanego dziejopisarza. Od początku podniesiony został przez księcia Kazimierza Sprawiedliwego do godności kolegiaty, co oznaczało, że bezpośredni patronat na nim sprawowali książęta, a następnie królowie polscy. Od 1401 roku na mocy przywileju króla Władysława Jagiełły kolegiata objęta była częściowo drugim patronatem Akademii Krakowskiej, od 1578 roku całkowicie jej przekazanym przez króla Stefana Batorego, Kapitułę kolegiaty stanowili kanonicy wybierani z grona zasłużonych...
Warszawska 1b Kraków
- Godziny otwarcia
-
mánudagur:06:00 - 19:00þriðjudagur:06:00 - 19:00miðvikudagur:06:00 - 19:00fimmtudagur:06:00 - 19:00föstudagur:06:00 - 19:00laugardagur:06:00 - 19:00sunnudagur:06:30 - 21:00
- Numery telefonów
- Strony
- Konta społecznościowe
- Kategorie
- christian_church church catholic_church
Bazylika św. Floriana w Krakowie Opinie i oceny
Jak oceniasz tę firmę?
Czy jesteś właścicielem tej firmy? Jeśli tak, nie trać okazji na aktualizację profilu firmy, dodawanie produktów, ofert i wyższą pozycję w wyszukiwarkach.